Dijete, cjelovitost, umjetnost, krug
Autorice: Antonija Balić Šimrak i Mirjana Bakotić i suradnici iz dječjeg vrtića Cvit Meditarana u Splitu, Golden marketing, Zagreb, 2018.
Autorice su u ovoj knjizi prikazale načine na koje se likovna umjetnost može koristiti u procesu odgoja i učenja. Središnja tema u tom prikazu je propitkivanje pojma i koncepta cjelovitosti u umjetnosti, a ta je cjelovitost simbolično prikazana kroz motiv kruga, koji se spominje i u naslovu. Projekt, koji se bavio navedenim, proveden je iste godine kada je objavljena i knjiga, 2018., u dječjem vrtiću Cvit Mediterana u Splitu. U sklopu ovog projekta djeca su sa svojim odgojiteljicama sudjelovala u procesu istraživanja potencijala koje pruža izražavanje pomoću likovne umjetnosti, radi poticanja spontanog i slobodnog izražavanja kod djece, u sklopu holističkog pristupa odgoju i poučavanju. Kako se navodi u knjizi: "Istraživao se proces djetetova spoznavanja svijeta i njegova cjelovitog razvoja, i to preko niza likovnih aktivnosti koje se bave krugom kao simbolom cjelovitosti".
Tako krug iz naslova ne predstavlja samo cjelovitost, ni samo krug u jednom od njegovih najdoslovnijih oblika – nacrtan na papiru ili nekoj drugoj podlozi, već krug ovdje predstavlja cijeli svijet, planet, svemir, Sunce... Krug je središnji simbol u ovom istraživanju, odnosno knjizi, jer ga autorice vide kao element koji predstavlja cjelovitost (zaokruženost). Osim toga, krug je čest obliku svuda oko nas, i na našem tijelu, i u prirodi, ali i u našim pokretima. Primjerice i dijete već u najranijoj dobi radi kružne pokrete, može se reći da je to nešto što je djetetu prirođeno, ono se intuitivno okreće oko svoje osi ili se kreće po zamišljenoj kružnoj putanji. Krug je među prvim oblicima koje dijete crta na nekoj površini, prstom, olovkom, bojom. To, naravno, nisu savršeni krugovi, ali jesu kružni oblici koji s vremenom sve više nalikuju na krug. Krug predstavlja lica i likove, osobe i životinje. Krug je i početak i temelj za druge oblike, konstrukcije, elemente, baš onako kako se navodi u ovoj knjizi: "Svašta se može dogoditi u krugu…".
U projektu u dječjem vrtiću Cvit Mediterana sudjelovalo je 350 djece i 30 odgojitelja. Čitav je projekt dokumentiran i detaljno opisan u ovoj knjizi. Osim teksta, odnosno tekstualnih opisa, u knjizi su objavljene i fotografije vezane uz projekt.
Knjiga se sastoji od 18 cjelina (poglavlja). Prvo je poglavlje uvodno, a nakon toga, u drugom poglavlju pod naslovom "Izazov oblikovanja razvoj poticajnog istraživanja u području umjetnosti", jedna od autorica knjige, Antonija Balić Šimrak, govori o složenosti procesa istraživanja načina na koje umjetnost utječe na one koji se njome bave, uključujući i djecu. U trećem poglavlju, pod naslovom "Cjelovit razvoj djeteta", druga autorica knjige, Mirjana Bakotić, govori o važnosti načina provođenja i kompleksnosti holističkog pristupa u odgoju i poučavanju. Također govori o tome koliko je važno shvaćati dijete i djetinjstvo kao cjelovite, a ne samo kao etape u razvoj čovjeka. "Djetinjstvo nije samo pripremna faza na putu k budućnosti, već razdoblje života s vlastitim vrijednostima i kulturom", ističe Bakotić.
U četvrtom poglavlju pod naslovom "Gdje sve postoji krug", autorica Bruna Kuvačić opisuje načine na koje djeca prepoznaju krugove u svom okruženju i kako ona sama oblikuju krugove, svojim tijelom, u prostoru, na tlu ili pak pomoću olovki i boja na papiru i drugim podlogama, kao i pomoću raznih materijala, stvarajući trodimenzionalne krugove. Navode se izjave djece, kao što su: "I oko je krug.", "Sat može biti krug.", "Prsten je krug! I narukvica i lančić!", "Krug je okrugli i može se okretati kao lopta i kotrljati i kotači su okrugli i oni se okreću na autu, bicikli, rolama i romobilu.", "Ja imam svoj krug - glavu; u njemu je svašta: mozak, kosti, krv, misli, oči, sreća, ljubav.", "Kad stanemo u krug – to je krug!".
Peto poglavlje pod naslovom "Kako dijete cijelim tijelom spoznaje krug", autorice Željke Dimić, opisuje detaljnije, upravo ovo što su djeca prije navela: kako dijete spoznaje krug na sebi i oko sebe i kako ga potom reproducira na papiru ili pomoću određenih materijala. U ovom je dijelu knjige opisano kako su djeca crtala krug svojim tijelom, uz pomoć raznih pomagala, ili kako su pak osvještavala krugove u svojoj blizini, prolazila kroz krugove (tako što su prolazila kroz obruč) i primjećivala kako krugovi mogu biti veoma različitih dimenzija i dr. Jedan od ključnih elemenata ovih vježbi bilo je stvaranje krugova držanjem za ruke, pa su djeci prezentirane igre u krugu i stvaranje kola.
U šestom poglavlju, pod naslovom "Zagrljaj je ljubav, zagrljaj je krug" autorica Sanja Sunajko povezuje oblik kruga s činom zagrljaja, jer dva tijela u prostoru kroz zagrljaj zapravo "zatvaraju" krug, kao i tri ili više tijela koja se grle. Taj "krug od tijela" simbolično, ali istovremeno i vrlo doslovno, stvara osjećaj zaštićenosti, sigurnosti, povjerenje, topline, ljubavi. Biti unutar takvog kruga pruža sve te lijepe osjećaje.
Sedmo poglavlje pod naslovom "Krugom do zajedništva" (autorice su Sanja Stamenković, Ivana Tomičić, Snježana Pavić, Ana Marunica i Ivana Pavić Milošević) govori o tome koliko je važno djeci pomoći da osvijeste vlastite emocije, jer su dječje emocije snažne i za njih često preplavljujuće, no to istovremeno omogućuje odraslima uvid u te iste emocije, baš zato što su tako silovite i iskrene, ne skrivaju se i ne potiskuju. Ističe se važnost interakcije djeteta i s drugom djecom i s odraslima, a djeca su to u ovoj vježbi pokušala prikazati kroz oblik kruga u koji su "zatvarali" one koje su smatrali prijateljima. Tako se stvarao "krug prijatelja", baš onako kako se stvara (i naziva) i u svakodnevnom životu. U tom kontekstu, krug znači povezivanje i zajedništvo.
Osmo poglavlje pod naslovom "Zašto u svemiru dominira oblik kruga", autori Ivica Puljak, Željana Vivodinac i Sandra Špralja, pokušavaju dati djeci odgovor na pitanje iz naslova. Ujedno se ističe da nije važno samo pronaći odgovor, već i da su ljepota i čarolija u samom traženju i da je stoga važno u radu s djecom "usmjeravati njihov pogled prema gore", poticati ih na znatiželju, na istraživanje i na to da stalno postavljaju pitanja. Kroz crtanje svemira, odnosno planeta, djeca su istraživala "krugove u svemiru", odnosno objekte u obliku kruga.
U devetom poglavlju pod naslovom "Zamišljanje i maštanje kao poticaj za ilustriranje", autorica Rome Tomašević i Jelene Buzov, govori se o načinima poticanja mašte i kreativnosti kod djece, a jedan od tih načina se prezentira i kroz vježbu crtanja sata koji je okruglog oblika.
Deseto poglavlje pod naslovom "Priroda i krug" autorica Dijana Gasner i Nore Kličinović ističe koliko je krug prisutan u prirodi i opisuje kako djeca to uočavaju kroz istraživanje, promatranje i eksperimentiranje. Djeca su tražila krugove u prirodi i nalazila ih sve više kako su ih osvještavala.
U jedanaestom poglavlju "Krugovi na vodi" autorica Ranke Mustić i Ivane Jurač opisuje se vježba s djecom u kojoj su ona zapravo izvodila pokus, istražujući što se dogodi kada kap vode padne na vodenu površinu, kako se stvaraju krugovi. Također su istraživala i druge načine prirodnog stvaranja krugova, kao primjerice prilikom stvaranja mjehurića koji su također okrugli.
Dvanaesto poglavlje pod naslovom "Baštinom do kruga" (autorice: Nataša Podrug, Vjekoslava Mlikota, Arijana Miličić i Zrinka Samohod) dovodi u središte pozornosti materijalne i duhovne vrijednosti koje smo naslijedili od svojih predaka i njihovu ulogu u odgoju. U ovoj vježbi djeca su upoznavala svoju baštinu kroz simbol kruga koji su pronalazili u obliku starih građevina (bunara), vitrajima i sl.
Trinaesto poglavlje pod naslovom "Sunce je krug" autorice Antonele Devivi, opisuje se proces izrade kugle koja predstavlja Sunce. Vježba je inspirirana izjavom jednog dječaka u vrtiću koji je rekao "Sunce je krug", a dodatna inspiracija je poznata skulptura "Prizemljeno Sunce" našeg kipara Ivana Kožarića, koja se nalazi u Zagrebu. Djeca su izrađivala repliku Kožarićeva "Sunca" i tako se upoznavala s procesom izrade objekta okruglog oblika.
U četrnaestom poglavlju pod naslovom "Različitost i krug" autorice Antonije Banov Jurišić, naglasak je na upoznavanju različitih kultura i shvaćanju različitosti kao posebne dimenzije ljepote života i svijeta. U središtu je pažnje slavna meksička slikarica Frida Kahlo kroz čija djela su se promatrale različitosti meksičke i dalmatinske kulture, a sve to kroz prizmu kruga kao simbola koji povezuje sve te različitosti.
Petnaesto poglavlje, koje je ujedno i zaključno, nosi naslov "… svašta se dogodilo u krugu". U ovom poglavlju ističe se važnost istraživanja za djecu. Autorice zaključuju sljedećim riječima: "Pružajući djeci priliku da uče svim osjetilima i da poznate stvari istražuju na nove načine, dali smo im mogućnost da sama pronalaze rješenja i načine reinterpretacije doživljenog. Željeli smo da se zajedno sa svima nama najprije izgube u procesu da bi iz njega proizašao novi smisao koji će nas obogatiti kako samo umjetnost može".
U sljedećem poglavlju navedene su tehnike i stilovi koji su poslužili kao inspiracija za rad (land art, action painting, tie dye, assemblage, performanse). Nakon toga je u idućem poglavlju navedena preporučena literatura s linkovima, a na kraju knjige navedene su biografije autorica.
Glavna poruke knjige je da bavljenje umjetnošću, odnosno izražavanjem i igranjem putem umjetničkih aktivnosti – svih vrsta, ne samo likovnih – pozitivno i iznimno poticajno djeluje na razvoj djeteta, potiče njegovu maštu i kreativnosti, ali i pomaže u postizanju i održavanju osjećaja pažnje, zatim, potiče istraživački duh, želju za igrom, eksperimentiranjem, te, u konačnici, djeluje opuštajuće i pomaže u postizanju osjećaja ispunjenosti i zadovoljstva, što je i znanstveno dokazano. Kroz umjetnost se djeca također, međusobno povezuju, upoznaju, komuniciraju, razvijaju empatiju, razumijevanje, povjerenje. Kroz kreativne igre dijete istražuje materijale, boje, tehnike i načine rada, a slobodno kretanje kroz kreativni proces oslobađa djetetov um i pomaže mu da se odvaži u istraživanju svog i vanjskog svijeta, kao i u povezivanju sebe s drugima i sa svijetom oko sebe.